Scheepseigenaar | Eline van der Giessen |
Scheepstype | Luxe Motor |
Bouwjaar | 1925 |
Afmetingen | 26,50 x 5,03 meter |
Tonnage | 125 |
Gebouwd in | Groningen (Wilmink & Co.) |
Thuishaven | Dordrecht (Wolwevershaven) |
Merk motor | MWM |
Aantal cylinders | 3 |
PK | 80 |
Het schip is gebouwd in opdracht van Schipper Vermoens uit Hamme in Belgie en genoemd naar de thuishaven van het schip.
Vermoens - als Vlaamse schipper - liet bewust een schip bouwen in Groningen, omdat - zoals zijn dochter ons later vertelde - schepen in Groningen een streep (1 millimeter) dikker gebouwd werden.
Schipper Vermoens was de beurtschipper van Lokeren naar Antwerpen over het riviertje de de Durme een zijtak van de Schelde. De Durme is evenals de Schelde een getijderivier.
Na het verzanden van de Durme voer hij vanaf Hamme naar Antwerpen. Uit de begintijd zijn veel foto’s en ansichtkaarten bekend van het schip, liggend voor de wal in Lokeren.
Lokeren is ook nu nog per schip bereikbaar. Niet meer over de Durme, maar via de andere kant: over de Moervaart vanaf het kanaal van Gent naar Terneuzen.
Een beurtschip vervoerde een grote varieteit aan goederen. Het schip heeft brede gangboorden, wat praktisch was om tonnen in te leggen.
In 1962 is het verkocht aan een bedrijf in Antwerpen die het schip gebruikt heeft als bevoorradingsschip in de haven van Antwerpen. De naam werd daarbij gewijzigd in Antwerp 6. Het schip was een bekende verschijning in de haven en is op die manier gebruikt tot in de negentiger jaren. Daarna heeft het jaren in een hoekje in de haven gelegen tot het in 1997 door een Nederlandse opkoper gekocht is.
Wij hebben in 1999 het schip van hem gekocht en opnieuw de originele naam gegeven.
Het schip is nog redelijk in originele staat. De mast, inclusief mastkoker en mastdek, is in de veertiger jaren naar het voordek verplaatst en daar opnieuw geklonken. Dit was mogelijk doordat een stalen giek sterk genoeg was om langer te zijn dan een houten giek en daardoor het ruim makkelijker bereikbaar was.
De stuurhut is in die zelfde tijd een halve meter verlengd om net wat meer ruimte te hebben.
De betimmering van de roef is nog vrijwel in originele staat. Helaas is het glaspaneel met een in glas gezandstraalde afbeelding van een gezicht op Antwerpen verdwenen.
Leuk detail is de opbouw voor de stuurhut: het hogere gedeelte dat nu gebruikt wordt als ingang naar het ruim, was vroeger de buitenkeuken.
Door het gebruik van het schip heeft er nooit permanent een gezin aan boord gewoond.
De laad- en losinstallatie welke laatstelijk gekeurd was op een last van 2 ton, werd al vrij snel gemotoriseerd, maar de bediening bleef een risicovolle zaak.
Afgelopen jaren is een nieuwe lier gebouwd zonder motorische aandrijving.
Bij de bouw is een Steywal gloeikopmotor van 45 Pk ingebouwd. Dit vrij onbekende type motor werd gebouwd in Rotterdam.
Momenteel staat een 3 cylinder MWM motor van 80 Pk in het schip.