Scheepseigenaar | Olivier van de Klippe |
Scheepstype | Luxe Motor |
Bouwjaar | 1929 |
Afmetingen | 30,00 x 5,05 meter |
Tonnage | 150 |
Gebouwd in | Raamsdonksveer (D.P. van Suijlekom) |
Thuishaven | Dordrecht (Wolwevershaven) |
Merk motor | Industrie 2VD4 |
Aantal cylinders | 2 |
PK (rpm) | 44 (380) |
Luxe Motor Spes Secunda, wat betekent: tweede hoop, werd in 1929 gebouwd bij scheepswerf D.P. van Suijlekom te Raamsdonksveer met de afmetingen: 25.00 x 5.05 meter. Het schip is later verlengd naar 30 meter en uitgerust met kalffdekken. Daardoor werd het schip van 110 ton vergroot naar 150 ton.
De motor is een Industrie Type 2VD4 met 44 PK. Deze werd gebouwd in 1941 en maakt 380 omwentelingen per minuut. De cylinders met een diameter van 20 cm hebben een slag van 20 cm.
Het schip is gebouwd met een eigen laad- en losinstallatie voor het vervoer van zand en grind.
Het schip is in 1963 aangevaren door een ander schip en heeft toen geheel onder water gelegen. Daarna is het door de schipper weer opgeknapt en heeft tot 1972 in de beroepsvaart gevaren. Het schip is in zijn werkzame leven drie maal gezonken geweest en dus nu is het een heel veilig schip: Driemaal is scheepsrecht!
Eigenaar Olivier van de Klippe is de negende eigenaar. Hij heeft het schip gekocht in 2002 en heeft daarna elke winter een gedeelte onder handen genomen, zodat het nu weer helemaal in orde en origineel is. Elke zomer weer een stuk gereed gemaakt om met het schip op vakantie te kunnen gaan.
In juni/juli 2021 is hij bezig met de laatste zaken, zoals het vervangen van de luikenkap en daarna moeten de details nog verder afgewerkt worden.
Het schip is nu gerestaureerd naar het uiterlijk van 1941, heeft de status van Varend Monument ® en staat ingeschreven in het Nationaal Register Varende Monumenten, een onderdeel van de stichting Mobiele Collectie Nederland (koepelorganisatie van het water-, spoor-, weg- en lucht gebonden erfgoed, zoals o.a. schepen, treinen, trams, auto’s, motoren en vliegtuigen).
Alle werkzaamheden, zoals ijzer-, timmer- en schilderwerk, alsmede de installatie werkzaamheden (gas, licht water en centrale verwarming) en het onderhoud aan de motor worden door de eigenaar zelf uitgevoerd. Hij is dus bijna elke zaterdag aan boord bezig. Koop een boot, werk je dood!
Het is nu een varend woonschip met in het oude laadruim een woning van circa 70 m2.
Luxe Motors werden nieuw gebouwd als de vervangers van de zeilschepen na de uitvinding van de verbrandingsmotoren die toen ook geschikt en betrouwbaar waren om een schip voort te bewegen. De afwerking was vaak veel beter en luxer dan de meeste zeilschepen (geldt niet in alle gevallen). De luxe bestond - behalve dat het nieuw was en geen omgebouwd zeilschip - vooral uit een stuurhut (niet meer in weer en wind buiten staan sturen) en in de roef (woning) een keuken met aanrecht, een toilet en slaapkamers.