Risico

Scheepseigenaar Petra Wegman & Jacques van der Kleij
Scheepstype Hasselteraak
Bouwjaar 1906
Afmetingen 22,60 x 4,58 meter
Holte 1,85 meter
Tonnage 94
Gebouwd in Hoogezand
Thuishaven Dordrecht (Wolwevershaven)
Merk motor Lister JP4
Aantal cylinders 4
PK (rpm) 40 (1100)



Dit schip is gebouwd in 1906 in Hoogezand en werd gebruikt op en rond de voormalige Zuiderzee voor het vervoer van turf. 

Na de periode van de zeilvaart werd het schip omgebouwd tot een motorschip, voortbewogen door middel van een systeem dat bekend staat onder de naam lamme arm. Aan stuurboord voorzijde hing een schroef in het water die via een as, een kniekoppeling en aandrijfriemen werd aangedreven door een 15 pk sterke 1-cylinder liggende Deutz. Dit type motor leek in grote lijnen op een stoommachine, maar was toch een verbrandingsmotor die draaide op dieselolie. In het gehele schip was de langzame en zeer stille arbeidsslag goed te voelen.

In een later stadium - waarschijnlijk de jaren veertig - werd onder de roef een machinekamer ingericht met daarin een Lister JP4. Een type vier-cilinder lijn-motor dat onder bijna alle omstandigheden zijn werk deed.

Met de inbouw van de nieuwe voortstuwing werd ook een stuurhut gebouwd, achter de roef, op het achterdek en werd het helmhout vervangen door een engels stuurwerk met stuurrad.

De huidige eigenaar heeft veel in het werk gesteld om het schip terug te brengen in een staat, vergelijkbaar met de begin van de twintigste eeuw. Zo maakte de stuurhut en stuurwiel weer plaats voor een open achterdek met helmhout en twee nieuwe anker-/grootschoot-/zwaardlieren. De vergane roef, het mastdek met mastvoet en de luikenkap werden vervangen. Ook de zwaarden en al het rondhout van het schip verschenen weer en zo werd een grote stap genomen in de richting van het oude silhouet van de Risico.

Hoewel er al jaren van werk in is gaan zitten, blijft er ook nog steeds veel te doen, maar - optimisme is een karaktereigenschap die echt nodig is bij dit soort projecten - het schip kan toch met een zekere luxe worden bewoond: er is voldoende ruimte met een prettige, moderne uitstraling, zonder het karakter van het schip uit het oog te verliezen.

De vraag blijft of het er nog van komt, maar de stap naar het weer kunnen zeilen met deze Hasselteraak - een type dat er vroeger om bekend stond een snelle zeiler te zijn - wordt misschien toch nog wel eens genomen in de toekomst.

Inloggen



L O A D I N G