Scheepseigenaar | Ton Vreeken |
Scheepstype | Luxe Motor |
Bouwjaar | 1934 |
Afmetingen | 37,50 x 6,40 meter |
Tonnage | 225 |
Gebouwd in | IJsselmonde (De Jong en Smit) |
Thuishaven | Dordrecht (Wolwevershaven) |
Merk motor | Deutsche Werke M 32 |
Aantal cylinders | 4 |
PK (rpm) | 100 (375) |
De Fata Morgana is een Luxe Motor, gebouwd in 1934 bij scheepswerf de Jong en Smit in IJsselmonde, voor schipper de Waal uit Werkendam.
Als voortstuwing werd een 4 cilinder Deutsche Werke type M 32 van 100 PK ingebouwd. Het schip heeft een laadvermogen van 225 ton. Het is een zwaar gebouwd schip en schipper de Waal vervoerde vaak zware lading.
In de begin dagen van de 2e wereldoorlog werd het schip door terugtrekkende Franse troepen in een haventje in Zeeuws Vlaanderen tot zinken gebracht. Het schip werd na enkele dagen weer gelicht. Men heeft er lang over gedaan om alles weer te repareren en daardoor hoefde schipper de Waal niet voor de Duitsers te varen.
Omstreeks jaren ’80 kon het schip niet meer mee met de schaalvergroting. Het schip zou verlengd worden en een nieuwe motor krijgen. Dit was echter te kostbaar en schipper de Waal kocht een ander groter schip. De Fata Morgana belandde in een hoek van de haven.
In 1989 kocht Ton Vreeken - na lange onderhandelingen - het schip. Na een grote opknapbeurt, aanbrengen van een luikenkap en het terugplaatsen van een zwaar hijstuig kreeg het schip een ligplaats in de Wolwevershaven als woonwerkschip. Ton was werkzaam in de scheepsreparatie- en restauratiewerk van traditionele schepen en het vrachtruim werd als werkplaats gebruikt. Nu hij gepensioneerd is, gebruikt hij de werkplaats voor hobby werkzaamheden.
Aan het schip is relatief weinig veranderd in de loop der jaren. De eerste diesel motor - 90 jaar oud - draait nog steeds. De roef en de stuurhut zijn ook nog in originele staat.